Czy masz do czynienia ze sztuczną inteligencją? 10 przykładów zastosowań AI w codziennym życiu

Sztuczna Inteligencja (#AI) nie jest już tylko tematem znanym z filmów czy czymś zarezerwowanym jedynie dla największych firm na świecie. To technologia, która wkracza w nasze codzienne życie, czyniąc je bardziej wygodnym, bezpiecznym i efektywnym. W tym artykule przyjrzymy się różnym powszechnie stosowanym aspektom sztucznej inteligencji, które mogą być dla wielu z nas niespodzianką (szczególnie tych z nas, którzy nie zajmują się nowoczesnymi technologiami zawodowo lub się po prostu nie zagłębiają w ten temat).

Medycyna i opieka zdrowotna

Sztuczna inteligencja jest szeroko stosowana w medycynie, opiece zdrowotnej i dziedzinach pokrewnych. Umawiając się do lekarza lub idąc na prześwietlenie nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego, że używamy AI. Dostępny jest bardzo ciekawy artykuł, w którym opisane są zastosowania sztucznej inteligencji w tej branży. Według autorów te zastosowania dzielą się na 2 podstawowe grupy: wirtualne i fizyczne. Grupa wirtualna obejmuje np. elektroniczne systemy kart zdrowia, internetowe umawianie wizyt lub technologie wspomagające podejmowanie decyzji co do leczenia pacjenta (np. system DXplain), grupa fizyczna natomiast roboty wspomagające przeprowadzanie zabiegów i operacji (np. robot Da Vinci) lub inteligentne protezy. 

Poniżej znajduje się więcej przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w medycynie i opiece zdrowotnej opisanych w powyższym artykule:

  • – cyfryzacja dokumentacji medycznych;
  • – opracowywanie nowych lekarstw;
  • – wiadomości wysyłane pacjentom przypominające im o terminie zbliżającej się wizyty;
  • – algorytmy stosowane w ustalaniu dawki leków;
  • – algorytmy tworzące listy niepożądanych skutków ubocznych przy stosowaniu wielu lekarstw jednocześnie;
  • – diagnostyka obrazowa (przykładowo, Merative wspomaga analizę badań obrazowych);
  • – zbieranie danych dotyczących zdrowia użytkowników Apple Watch i podobnych technologii (np. dane dotyczące snu lub pracy serca).

To tylko niektóre z zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie i opiece zdrowotnej. W tych branżach AI jest niezwykle szybko rozwijana i ma ogromny potencjał, w przyszłości więc zobaczymy jeszcze wiele inteligentnych technologii, które będą mogły ratować zdrowie i życie ludzi.

Autonomiczne pojazdy

Niezwykle ciekawym zastosowaniem sztucznej inteligencji, które może się wydawać niektórym dość futurystyczne, są pojazdy autonomiczne, czyli bezzałogowe. Opracowywane są 3 rodzaje takich pojazdów: takie, którymi steruje komputer, lecz kierowca musi kontrolować, co się dzieje; takie, którymi steruje komputer, lecz kierowca nie musi cały czas kontrolować co się dzieje oraz takie, w których przypadku całkowicie niepotrzebny jest kierowca. Uważa się, że dzięki pojazdom autonomicznym mogą zmniejszyć się korki, ilość kolizji i zanieczyszczeń. Idea stworzenia takich pojazdów powstała w wyniku potrzeb militarnych, jednak i pojazdy cywilne będą dopuszczone do ruchu (w niektórych miejscach nawet już są, o tym przeczytacie dalej). Zakłada się, że stanie się to do 2030 roku. Wobec tego samochody bezzałogowe może nie są jeszcze czymś, czego przeciętny człowiek używa regularnie, jednak w najbliższej dekadzie być może będziemy widzieć takie pojazdy na drogach. Co ciekawe, niektóre samochody, np. marki Tesla, mają już funkcję automatycznej jazdy. Firma pokrewna Google – Waymo – zajmuje się bezzałogowymi pojazdami i w niektórych miejscach w Stanach Zjednoczonych (Phoenix, San Francisco, Los Angeles) można już ich używać jako taksówki. Tutaj możecie obejrzeć film przedstawiający, jak wygląda przejażdżka takim samochodem.

Ruch uliczny i lotniczy

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana również w ruchu ulicznym i lotniczym. W przypadku ruchu ulicznego, aplikacje takie jak Google Maps i podobne wykorzystują AI do monitorowania ruchu na drogach i warunków pogodowych. To właśnie dzięki sztucznej inteligencji takie aplikacje pokazują nam, która trasa w danym momencie jest najlepsza, na jakim odcinku drogi jest największy ruch lub gdzie akurat trwa remont drogi.

Kolejnym ciekawym przedsięwzięciem jest niemiecki projekt KI4LSA. Naukowcy pracują nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w sygnalizacji świetlnej. Na skrzyżowaniach montowane są czujniki i kamery o wysokiej rozdzielczości, z których dane są analizowane przez algorytm oparty na uczeniu maszynowym w celu znalezienia wzorca, który wskazuje na to, kiedy światła powinny być zmieniane. Udowodniono już, że AI usprawnia przepływ ruchu na skrzyżowaniach o 10-15%. W efekcie zmniejsza się emisja dwutlenku węgla, poziom hałasu oraz czas dotarcia z jednego punktu do drugiego. 

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest także w ruchu lotniczym. Dotyczy to zarówno samolotów i funkcji autopilota, jak i lotnisk. Przykładowo, na warszawskim lotnisku im. Fryderyka Chopina zainstalowane są już systemy służące do automatycznej odprawy i nadawania bagażu. Eksperci twierdzą, że w przyszłości lotniska będą prawie w pełni zautomatyzowane.

Inteligentne urządzenia domowe

Sztuczna inteligencja jest też coraz częściej wykorzystywana w inteligentnych urządzeniach domowych, takich jak termostaty, oświetlenie, systemy bezpieczeństwa i AGD. AI pomaga w zwiększeniu komfortu, bezpieczeństwa i efektywności energetycznej domów.

Poniżej podajemy tylko kilka przykładów zastosowania AI w inteligentnych urządzeniach domowych:

  • – inteligentny termostat może dostosowywać temperaturę w domu w zależności od pory dnia i pogody;
  • – inteligentne światło może włączać się i wyłączać automatycznie w zależności od pory dnia i aktywności domowników;
  • – inteligentne kamery i systemy alarmowe mogą wykrywać ruch i wysyłać powiadomienia do właścicieli domu w przypadku wykrycia zagrożenia;
  • – inteligentna lodówka może monitorować stan żywności i powiadamiać użytkowników, jakie produkty trzeba dokupić, ponieważ się kończą;
  • – inteligentny piekarnik może sam dostosowywać parametry pieczenia do danej potrawy.

Zdecydowanie dzięki sztucznej inteligencji codzienne życie i zarządzanie domem staje się coraz bardziej wygodne, a ludzie coraz częściej kupują sprzęty, które znacznie ułatwiają życie.

Smartfony i media społecznościowe

Większość z nas codziennie korzysta ze sztucznej inteligencji podczas używania smartfona, przeglądania mediów społecznościowych czy pisania wiadomości lub e-maili. 

Już odblokowując telefon, jeśli posiada on technologię Face ID lub możliwe jest odblokowanie przez odcisk palca, korzystamy ze sztucznej inteligencji. Face ID to technologia rozpoznawania twarzy wykorzystywana w telefonach iPhone i iPadach od modelu X. Technologia ta wykorzystuje zestaw czujników do skanowania twarzy użytkownika i tworzenia jej trójwymiarowego modelu. Gdy użytkownik chce odblokować urządzenie, kamera skanuje jego twarz i porównuje ją z zapisanym modelem. Jeśli twarze są zgodne, urządzenie zostanie odblokowane. Podobnie działa odblokowywanie telefonu za pomocą odcisku palca.

Sztuczna inteligencja jest również wykorzystywana do personalizacji treści w mediach społecznościowych. Dzięki temu użytkownicy otrzymują tylko te treści, które są dla nich interesujące. AI w mediach społecznościowych jest również wykorzystywana do moderowania treści, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się dezinformacji i mowy nienawiści.

E-maile są częścią naszego codziennego życia, w którym również korzystamy ze sztucznej inteligencji. Aby pomóc nam tworzyć wiadomości bez błędów, narzędzia takie jak sprawdzanie pisowni wykorzystują sztuczną inteligencję i przetwarzanie języka naturalnego. Po stronie odbiorcy, filtry spamu i oprogramowanie antywirusowe wykorzystują sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do ochrony przed niechcianymi wiadomościami i złośliwym oprogramowaniem.

Codzienne czynności związane z używaniem telefonu, mediów społecznościowych i wysyłania e-maili i wiadomości są prawdopodobnie najlepszym przykładem tego, że ludzie używają sztucznej inteligencji regularnie, czasami nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Wyszukiwarki

Dla wielu ludzi codziennością jest używanie wyszukiwarek internetowych. Znajdowanie interesujących nas informacji lub produktów jest wspierane właśnie przez AI. Algorytmy “rozumieją” intencje użytkownika i personalizują wyniki wyszukiwania, dzięki czemu trafność jest wysoka; usuwają też wyniki nieistotne lub niewłaściwe.

Podpowiedzi wyświetlane w trakcie wpisywania wyszukiwanej frazy to również zasługa sztucznej inteligencji:

Dodatkowo, wpisując jakieś pytanie w Google, algorytm wybiera jego zdaniem najbardziej poprawną odpowiedź i wyświetla ją na górze wyników, dzięki czemu użytkownik nie musi wchodzić na żadną stronę, jeśli chce szybko uzyskać odpowiedź na swoje zapytanie. Dodatkowo, wyświetlane są także pytania i odpowiedzi związane z wyszukiwanymi informacjami:

Dzięki tym algorytmom możemy szybko uzyskać potrzebne informacje, bez wchodzenia w pojedyncze linki i przeszukiwania całych stron.

Systemy rekomendacji

Zastanawialiście się kiedyś, jak to się dzieje, że sklepy internetowe lub platformy takie jak Netflix zawsze podpowiadają wam takie rzeczy lub filmy i seriale, jakich potrzebujecie? Za takimi systemami rekomendacji również stoi sztuczna inteligencja. Systemy te wykorzystują algorytmy uczenia maszynowego do analizy danych o użytkownikach, takich jak ich historia zakupów, oglądane filmy i słuchana muzyka. Na podstawie tych danych systemy rekomendacji mogą sugerować użytkownikom produkty, filmy, seriale, muzykę i inne treści, które odpowiadają ich zainteresowaniom.

Asystenci głosowi i chatboty

Asystenci głosowi i chatboty również są wspierane przez sztuczną inteligencję. Dzięki takim technologiom te narzędzia mogą przetwarzać na tekst to, co mówią użytkownicy,  zatem mogą oni wydawać polecenia asystentom głosowym lub chatbotom za pomocą głosu. AI może być wykorzystywana również do generowania tekstu, który jest zgodny z intencjami i potrzebami użytkownika. Dzięki temu asystenci głosowi i chatboty mogą odpowiadać na pytania w sposób naturalny i informacyjny. Pomaga w tym również fakt, że te narzędzia rozumieją kontekst komunikacji z użytkownikiem. Przykłady asystentów głosowych to Amazon Alexa, Google Assistant lub Siri.

Oto kilka przykładów zastosowań asystentów głosowych i chatbotów:

  • – mogą być wykorzystywane do sterowania urządzeniami domowymi, np. mogą włączać i wyłączać światła, zamykać drzwi garażowe lub regulować temperaturę w domu;
  • – mogą być wykorzystywane do ustawiania przypomnień, dodawania zadań do kalendarza lub wykonywania połączeń;
  • – mogą być wykorzystywane do uzyskiwania informacji o pogodzie, aktualnych wydarzeniach lub innych tematach;
  • – asystenci głosowi lub chatboty mogą pomóc zlokalizować samochód, jeśli użytkownik zapomniał, gdzie go zaparkował;
  • – asystenci głosowi i chatboty mogą być wykorzystywane do obsługi klienta, aby użytkownicy mogli uzyskać pomoc, gdy jej potrzebują.

Te narzędzia stają się coraz bardziej powszechne. Dzięki AI te technologie są też coraz bardziej naturalne i interaktywne, co ułatwia użytkownikom korzystanie z nich.

Ochrona

Sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana w ochronie osób i mienia. Oprócz wspomnianej już eliminacji dezinformacji i mowy nienawiści w internecie, AI jest także używana do:

  • – wykrywania i zapobiegania przestępstwom – AI jest wykorzystywana do monitorowania obiektów i osób oraz analizowania dużych ilości danych, takich jak nagrania z monitoringu, aby wykryć potencjalne zagrożenia. AI może również być wykorzystywana do generowania profili potencjalnych przestępców, aby ułatwić ich identyfikację i zatrzymanie; może również być wykorzystywana do wysyłania alarmów w przypadku wykrycia zagrożenia;
  • – automatyzacji zadań ochronnych – AI jest wykorzystywana do automatyzacji zadań ochronnych, takich jak sprawdzanie tożsamości osób wchodzących na teren obiektu, lub do monitorowania stanu urządzeń ochronnych, np. systemów alarmowych i kamer.

Technologie używane w ochronie to między innymi rozpoznawanie twarzy, analiza video, systemy kontroli dostępu i personalizacja zabezpieczeń. 

Można powiedzieć, że przechadzając się przykładowo po galeriach handlowych lub będąc na lotnisku lub dworcu, wszyscy ludzie tam będący są pod czujnym okiem sztucznej inteligencji. Dzięki nowoczesnym technologiom zdecydowanie poprawia się nasze bezpieczeństwo w miejscach publicznych.

Wykrywanie oszustw

Kolejnym aspektem zastosowania sztucznej inteligencji jest wykrywanie oszustw.  AI jest wykorzystywana do analizowania dużych ilości danych, takich jak transakcje finansowe, aby wykryć nieprawidłowości. AI może również być wykorzystywana do identyfikacji wzorców oszustw finansowych lub nadużyć ubezpieczeniowych (i nie tylko).

Sztuczna inteligencja jest również pomocna w przypadku wykrywania anomalii w języku, które mogą wskazywać na oszustwo – oszuści często (świadomie) nie używają polskich znaków lub robią drobne błędy, np. w nazwach własnych, co może być skutecznie wychwytywane przez systemy rozpoznawania języka naturalnego.

Algorytmy są też cały czas rozwijane i douczane na podstawie danych historycznych, co przyczynia się do poprawienia skuteczności wykrywania oszustw.

Podsumowanie

W tym artykule chcieliśmy przybliżyć wam temat zastosowania sztucznej inteligencji w codziennym życiu. Czasami tzw. “przeciętny Kowalski” nie jest świadomy, że jej w ogóle używa, często niejednokrotnie od rana do wieczora, chociażby korzystając ze swojego smartfona. Sztuczna inteligencja jest już powszechna w naszym życiu i dzięki niej rutynowe aktywności stają się prostsze i szybsze. AI nie jest już tylko domeną najbardziej zaawansowanych technologicznie firm i instytucji – jest obecna praktycznie na każdym kroku każdego z nas, a wiele jeszcze z pewnością przed nami.